Owner Post Them Follow Dash



MissInsekiyo
MissInsekiyo;

Bonjour!


Hello and welcome to my blog
I pour my heart and thoughts here
Pardon my words

Tagboard

⊰HOVER ME!⊱
Please do not spam my cbox. Please put your blog link so I can visit you back :).
Klik!Klik!

kalau klik please tunggu sampai loading TQ :)
History

Followers

follow me and i will follow you back. happy blogwalking friends :)


Skins by: IlliShuhada
Basecode : PikaChan
Edited : Azrina
Best viewed in Mozilla and Google Chrome

WASPADA! STROK HABA !



Semalam tengok buletin TV3 and then tiba-tiba ada cakap pasal STROKE HABA. Agak terkejut jugak la ingat kan stroke tu yang badan lumpuh tu je.

Al-maklum lah sekarang kan cuaca panas gila. Kalau kat kuala kangsar ni hujan kejap je ada la dalam 10 saat. Tapi bersyukur sangat2 sebab hujan walaupun kejap daripada ada tempat yang dah berminggu-minggu tak hujan sampai tak ada bekalan air terus. OK proceed kepada cerita stroke haba ni.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah memberitahu Bernama, definisi strok haba adalah paras suhu badan meningkat melebihi 40.5 darjah celcius. Suhu normal badan manusia kira-kira 37.0 darjah celcius.

Antara tanda awal strok haba:
-sakit kepala berdenyut
-mual-mual
-kurang berpeluh dalam cuaca yang panas
-denyutan nadi yang pantas
-otot lemah dan kejang
-muntah
-kulit kering dan kemerahan
-sawan
-pitam

Langkah-langkah segera apabila ada individu terkena stroke haba:



Jadi untuk mengatasi stroke haba ini kita hendaklah minum banyak air dalam kuantiti yang banyak / 2.5 lliter sekurang-kurangnya dan mengelakkan aktiviti riadah yang terdedah kepada cuaca panas

.